مالیات بر عایدی سرمایه طلا

چه چیزی باید بدانیم؟مصوبه جدیدی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که انتقال املاک،

نویسنده

حبیبی

طبق روال هر هفته تيم طلاپ تحليل قيمت طلاي آبشده داخلي را در سايت طلاپ

نویسنده

حبیبی

تحلیل قیمت طلای آب شده گامی اساسی در آغاز سرمایه گذاری در بازار طلا است.

نویسنده

حبیبی

بدون دانستن این نکات طلای آبشده نخرید! 0 تا 100 درباره طلای آب شده!

این روزها صحبت از خرید و فروش طلای آبشده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده می‌شود. اسم طلای

بهترین زمان خريد و فروش سكه چه زمانی است؟

خروج به موقع از بازارهای مالی یکی از جوانب حیاتی سرمایه‌گذاری است. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های سودبخشی سرمایه گذاری در

طلای آب شده چیست

حبیبی

نویسنده

این روزها صحبت از خرید و فروش طلای آبشده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده می‌شود. اسم طلای آبشده به عنوان یکی از بازارهای پرسود بر زبان هر سرمایه‌گذار و هرکسی که می‌‎خواهد پس اندازی داشته باشد، جاریست.  همچنین ممکن است افراد بسیاری را دیده باشید که به هم پیشنهاد می‌دهند: «اگر پول دم دست دارید، فوراً آن را به طلای آب شده تبدیل کنید!» اما در واقع چه سودی پشت خرید طلای آبشده است که علاوه بر سرمایه‌گذاران، مردم عادی که هیچ سر رشته‌ای از این بازار پیچیده و پر از ریسک ندارند به دنبال خرید طلای آب شده هستند؟ و اعتقاد دارند با خرید طلای آبشده سود خوبی می‌کنند.
در این گزارش مفصل برای شما به بررسی کامل طلای آبشده پرداختیم و هر آنچه قبل و بعد از خرید باید بدانید را برای شما گرد آوری کرده ایم.

 

طلای آب شده چیست؟

طلای آبشده یا   Melt Gold  از ذوب کردن طلای  متفرقه به دست می‌آید. طلای متفرقه یا Scrap Gold همان طلای دست دوم و طلای شکسته‌ای است که روزی آن‌ها را به طلافروشی‌ها فروخته‌ایم. طلافروش و بازاری برای اینکه طلای متفرقه و طلای بلا استفاده را به چرخه تولید برگرداند، آن را برای ذوب شدن به کارگاه می‌فرستد. در کارگاه، طلای دست دوم و شکسته شده را در کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا و جواهرات ذوب می‌کنند، از همین رو به آن طلای آب شده می‌گویند.

فرق طلای آب شده با طلای خام؟

با اینکه طلای خام زمین تا آسمان با طلای آب‎شده فرق دارد اما ممکن است در بازار از دهان طلافروشان لفظ « خرید و فروش طلای خام » را بشنوید. تعجب نکنید! منظور طلافروشان در اینجا همان طلای آبشده است و اِلا که طلای خام را کارگران معدن طلا نیز به سختی استخراج می‌کنند چه برسد به طلافروشان در بازار! طلای خام طلاییست که از معادن به دست می‌آورند و پس از طی کردن فرایندی پیچیده شمش‌های ۲۴ عیار را در بازار و صنعت و کارگاه‌ها و کارخانه‌های طلا سازی عرضه می‌کنند. نکته آنکه این شمش های 24 عیار طلا در بانک های مرکزی کشورها به عنوان پشتوانه پولی ذخیره می شوند. و به طور کلی خرید و فروش این طلا در بازار بین مردم عادی ممنوع است. البته اگه بتونید پیدا کنید.

 

عیار طلای آبشده چقدره؟

طلای آب‎شده از ذوب طلاجات متفرقه و دست دوم به دست می‌آید، با عیاری معادل ۱۸ در بازار خرید و فروش می‌شود یا اگر با سیستم 1000 تایی بسنجیم عیار آن معادل 750 است. درباره انواع سیستم های محاسبه عیار طلا در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.  طلای دست دوم و شکسته نیز با عیار 750 به فروش می رسد اما  هنگامی که طلای دست دوم را بخواهید در بازار به فروش برسانید آن را با عیار معادل 740 از شما می خرند.  یعنی شما اگر طلای دست دوم بخرید و همان لحظه بفروشید ضرر کرده اید. در حالی که برای طلای آب شده این طور نیست. و عیار آن هنگام خرید و فروش معادل 750 محاسبه می شود.

 

شکل طلای آبشده به چه شکل است؟

طلای آب شده پس از ذوب در قالب های یک شکل و شمشی ریخته گری نمیشود. چرا؟ چون اساسا هدف از آب کردن طلا این نیست که در قالب شمش به فروش برسد. بلکه هدف آن است که دوباره طلا در کارگاه های طلاسازی ذوب و به طلای ساخته تبدیل شود. برای همین در بازار طلا هیچکس به ظاهر طلای آبشده اهمیتی نمی دهد. طلای آبشده میتواند در قطعه های مختلف، حتی به شکل ساچمه ای و یا گاهی مفتولی وجود داشته باشد. حتی در مورد رنگ قطعه آب شده نیز استاندارد مشخصی وجود ندارد. ممکن است یک قطعه زردتر از دیگری باشد و حتی قطعات طلا سفید آبشده نیز در بازار وجود دارد.

چیزی که مهم است آن است که عیار همه انها معادل با عیار 750 محاسبه می شود و ظاهر طلا باید کمترین نگرانی شما باشد.

 

یعنی عیار تمام قطعات آب شده در بازار 750 است؟

خیر! شوکه نشوید توضیح می دهیم. ممکن است عیار تمام قطعات طلای آبشده 750 نباشد.  بالاخره  قطعات گوناگون طلای آب شده از ذوب شدن طلاهای مختلفی بدست می آید. اما همه آنها معادل 750 عیار با شما خرید و فروش می شود. یعنی چه؟ به زبان ساده اگر شما بخواهید 20 گرم طلای آب شده بخرید یعنی معادل 20 گرم طلا با عیار 750 باید به شما تحویل شود. حالا ممکن است عیار قطعه ای که طلا فروش دارد 750 نباشد مثلا کمتر باشد مثلا 748 باشد. در اینجا طلا فروش وزن بیشتری از آن قطعه را به شما تحویل می دهد. در این مثال به چای 20 گرم شما، 20.05 گرم طلای آبشده می دهد که از نظر قیمتی و ارزش با 20 گرم 750 برابر می شود. برای همین است که نمی گوییم طلای آب شده در بازار عیارش 750 است بلکه می گوییم طلای آب شده با عیار معادل 750 محاسبه می شود.

 

وزن و عیار طلای آب شده را فقط از روی فاکتور میتوان فهمید؟

بهتر است برای آنکه حرفه‌ای‌تر عمل کنید با نحوه نوشتن وزن و عیار ابشده نیز آشنا شوید. برای نوشتن وزن و عیار آب‌شده، خطی می‌کشند و بالای آن خط، وزن و پایینش عیار را نوشته می‌شود. وزن طلا آب‌شده را با ترازو به دست می‌آورند و برای تعیین عیار آن را به ری‌گیری می‌فرستند. پس از آن که عیار آن قطعه آب‌ شده مشخص شد، ری‌گیری، این قطعه را در پاکتی می‌گذارند و رسید را از آن پاکت جدا می‌کنند و به شما تحویل می‌دهند. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت و قبض ری‌گیری ثبت شده را بر روی طلا آب‌شده نیز درج می‌کنند و انگ می‌زنند. ( به حک کردن عیار و کد ری‌گیری روی طلای آبشده، اصطلاحاً انگ زدن می‌گویند. )

 

منع قانونی خرید و فروش طلای آب شده

در این باره باید با کمی احتیاط صحبت کرد. اخبار ضد و نقیضی از ممنوعیت معامله طلای آب شده برای افراد غیر بازاری منتشر میشود. اما هیچکدام منبع موثقی ندارد. طبق قانون ممنوعیتی برای خرید و فروش طلای آب شده که از ذوب طلای متفرقه به دست می آید، برای افراد خصوصی وجود ندارد. اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز ممنوعیتی در این باره به واحد های صنفی ارائه نکرده است.

 

از چه مراکزی طلای آب شده را تهیه کنیم؟

طلای آبشده در تمامی واحد های صنفی فروش طلا عرضه نمی شود. و طلافروشی که از آن طلای آب شده می خرید باید مجوز واحد صنفی فروش طلای آبشده را داشته باشد. نمونه تصویر این مجوز را می تواندی در بخش مجوز های سایت طلاپ ببینید.

اگر هم قصد خرید طلای آبشده از پلتفرم های آنلاین خرید طلای آب شده مانند طلاپ را دارید. باید مجوز واحد صنفی فروش طلای آبشده از اتحادیه طلا و جواهر تهران و نماد اینماد را داشته باشند.  تیم طلاپ افتخار دارد با دارا بودن تمامی این مجوز های قانونی، در بستری امن و آنلاین امکان خرید و فروش طلای آب شده را برای تمامی کاربران خود فراهم کند.

برای آغاز سرمایه گذاری در طلای آبشده در سایت طلاپ از اینجا وارد شوید.

 

در هنگام خرید طلای آبشده چه چیزهایی رو چک کنیم؟

مجوز های سایت و مجوز واحد صنفی از اتحادیه طلا و جواهر را چک کنید. در صورت نیاز نام واحد صنفی را از این درگاه در سامانه اتحادیه طلا و جواهر تهران چک کنید تا از صحت اطلاعات ان مطمئن شوید.

فاکتور رسمی هنگام دریافت قطعه طلا باید برای شما صادر شود. نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنید کد ریگیری است. که باید روی طلای آبشده حک شده باشد. ریگیری آزمایشگاهی است که در آنجا عیار طلای آب‎شده را مشخص می‌کنند و کدی روی آن قطعه می‌زنند که با داشتن این کد می‌توان از تقلبی نبودن طلای آبشده مطمئن شد. می توانید با درج کد ریگیری در سامانه اتحادیه طلا و جواهر از تطابق و صحت اطلاعات آن قطعه طلا مطمئن شوید. نکته آنکه هر قطعه طلای آبشده کد ریگیری منحصر بفرد خود را دارد.

به مشخصاتی که روی قالب طلای آبشده حک شده است توجه کنید.  قالب‌های طلای آب‎شده مخصوص هر کارگاهی  که طلا آنجا ذوب می‌شود منحصر بفرد است.  این قالب‌ها که به ریژه معروفند مشخصات آن کارگاه ذوب کننده را روی آن حک می‌کنند. طلای مذاب را وقتی که در این قالب‌ها می‌ریزند نام کارگاه روی طلای آبشده قرار می‌گیرد که خود اعتباری برای طلای آبشده محسوب می‌شود.

 

با چه سرمایه ای اقدام به خرید و فروش طلای آبشده کنیم؟

دو راه برای خرید و فروش طلای آبشده وجود دارد. در روش مرسوم تر و بازاری باید با مراجعه به بازار طلا اقدام به خرید طلای آب شده کنیم. قطعات طلای آب شده در بازار معمولا زیر 20 گرم نیست. یعنی با قیمت امروز طلای آب شده باید با حداقل سرمایه ای معادل 50 میلیون تومان وارد بازار طلا شوید.

اما در روش جدیدتر و امروزه میتوان از پلتفرم های آنلاین خرید و فروش طلای آب شده اقدام به خرید و فروش طلای آب شده کرد.  در این حالت شما میتوانید با حداقل مقدار 50 هزار تومان اقدام به خرید طلای آب شده کنید. این طلا در حساب کاربری شما ذخیره می شود. و میتوانید با پس انداز اندک اندک و رشد قیمت طلا از فروش طلای آب شده خود کسب سود کنید.

 

چه مدت طلای آبشده رو نگه داری کنیم تا سود بده؟

خرید و فروش طلای آب شده یک سرمایه گذاری کوتاه مدت نیست. در این مطلب از سایت طلاپ به طور مفصل درباره سرمایه گذاری در طلای آب شده صحبت کرده ایم. اما در اینجا به طور خلاصه و تستی اشاره می کنیم که نگه داری طلای آب شده حداقل باید 9 ماه باشد.

 

 

در این مطلب تمام نکاتی که باید درباره طلای آب شده میدانستید را برای شما ارائه دادیم. اگر سوالی درباره ی طلای آب شده داشتید در زیر این مطلب از ما بپرسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *