جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مالیات بر عایدی سرمایه طلا

چه چیزی باید بدانیم؟مصوبه جدیدی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که انتقال املاک،

نویسنده

حبیبی

طبق روال هر هفته تيم طلاپ تحليل قيمت طلاي آبشده داخلي را در سايت طلاپ

نویسنده

حبیبی

تحلیل قیمت طلای آب شده گامی اساسی در آغاز سرمایه گذاری در بازار طلا است.

نویسنده

حبیبی

بدون دانستن این نکات طلای آبشده نخرید! 0 تا 100 درباره طلای آب شده!

این روزها صحبت از خرید و فروش طلای آبشده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده می‌شود. اسم طلای

بهترین زمان خريد و فروش سكه چه زمانی است؟

خروج به موقع از بازارهای مالی یکی از جوانب حیاتی سرمایه‌گذاری است. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های سودبخشی سرمایه گذاری در

عیار طلا چیست؟

حبیبی

نویسنده

حتما شما هم تاکنون عبارت عیار طلا به گوشتان خورده است. و حتما بدانید که خوب طلای 24 عیار از 18 عیار بهتر و گرانتر  است. اما علت این تفاوت در چیست؟  با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا مفهوم عیار طلا و عیار سنجی را به طور کامل بررسی کنیم.

طلای خالص فلزی نرم و طلایی رنگ است. به دلیل شکل خمیری طلا امکان اینکه بتوان به آن شکل های گوناگون داد و با آن طلاسازه های مختلف ساخت وجود ندارد.  پس اینهمه طلای ساخته که در طلافروشی ها به فروش می رسد چیست؟ تمامی این طلاها دارای ناخالصی هستند. به دلیل اینکه طلای خالص بسیار نرم می‌باشد آلیاژهای مختلفی به آن اضافه میکنند تا استحکام طلا را افزایش دهند این آلیاژها ترکیبات مختلفی دارند وبیشترین آلیاژهای که استفاده می‌شوند نقره، پلاتین، مس و منگنز می‌باشد.

 

عیار طلا از اینجا وارد زبان طلافروشی می شود. عیار واحد اندازه گیری درجه خلوص فلزات گرانبها مخصوصاً طلا، پلاتین و نقره هست.  و عیار طلا نشان دهنده میزان طلای خالص موجود در هر قطعه از طلا ست.

عیار طلا را با حرف انگلیسی K مشخص می‌کنند مانند 18K، 22K و…

اما سیستم محاسبه عیار طلا دقیقا به چه شکل است؟

دو واحد اندازه گیری معمول برای محاسبه عیار طلا، واحد 24 تایی و واحد 1000 تایی است. فرض کنید که عیار طلای آب شده 18 است. این بدان معناست که اگر آن قطعه طلای آب شده را به 24 واحد مساوی تقسیم کنیم، 18 واحد طلای خالص و چهار واحد آلیاژ به آن افزوده شده است.

یا برای مثال وقتی از عبارت طلای 916 عیار استفاده می شود، یعنی اگر آن قطعه طلا را به 1000 واحد مساوی تقسیم کنیم 916 واحد آن طلای خالص و ما بقی آن آلیاژ است.

نکته آن است که این دو واحد طلا با هم برابر هستند و با یک نسبت ساده به هم تبدیل می شوند و یا به جای هم به کار می روند. برای مثال طلای هجده عیار، که عیار طلای آب شده است در سیستم 1000 تایی معادل 750 عیار است. و در بسیاری موارد برای طلای آب شده از عبارت طلای 750 استفاده می شود. و یا طلای 22 عیار همان طلای 916 عیار است.

در سیستم 24 تایی برای عیار طلا از اعداد میان 8-24 معمولا استفاده می شود. در ایران طلا با عیار های 18 عیار، 22 و 24 عیار رایج است. اما بیشترین میزان مصرف را طلای هجده عیار دارد. یعنی طلای 750 عیار که به عبارتی 75% آن از طلای خالص و 25 % آن آلیاژ است.

واحد 1000 تایی برای محاسبه عیار طلا، به دلیل اینکه گستره‌ی بیشتری را در بر می‌گیرد در نتیجه دقیقتر می‌باشد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد

عیار طلای آب شده چقدر است؟

اگر شما هم به سرمایه گذاری در طلای آب شده فکر کرده باشید، ممکن است عیار انواع قطعات طلا شما را کمی گیج کرده باشد .قطعات مختلف طلای آب شده بسته به نوع طلای ساخته ای که از آن حاصل شده اند. ممکن است عیار های گوناگونی داشته باشند. ممکن است عیار طلا 745 تا 770 متفاوت باشد. اما در هنگام خرید از پلتفرم طلاپ  طلای خریداری شده در پلتفرم 750 عیار است و هنگام درخواست تحویل طلای آب شده  نیز طلای معادل 750  عیار به شما تحویل می شود.

به طور کلی در بازار عیار طلای آب شده را معادل 750 در نظر گرفته و قطعات طلای آب شده با عیار گوناگون را با قیمت معادل تبدیل شده 750 عیار انها به فروش می رسانند.

اما در رابطه با عیار سکه های بانکی،  میزان عیار متفاوت است، سکه های بانکی شامل سکه‌های امامی، سکه تمام بهار، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی هستند . عیار سکه های استاندارد  همگی  900  هستند که برابر با عیار 21.6 در واحد 24 تایی می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *