مالیات بر عایدی سرمایه طلا

چه چیزی باید بدانیم؟مصوبه جدیدی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که انتقال املاک،

نویسنده

حبیبی

طبق روال هر هفته تيم طلاپ تحليل قيمت طلاي آبشده داخلي را در سايت طلاپ

نویسنده

حبیبی

تحلیل قیمت طلای آب شده گامی اساسی در آغاز سرمایه گذاری در بازار طلا است.

نویسنده

حبیبی

بدون دانستن این نکات طلای آبشده نخرید! 0 تا 100 درباره طلای آب شده!

این روزها صحبت از خرید و فروش طلای آبشده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده می‌شود. اسم طلای

بهترین زمان خريد و فروش سكه چه زمانی است؟

خروج به موقع از بازارهای مالی یکی از جوانب حیاتی سرمایه‌گذاری است. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های سودبخشی سرمایه گذاری در

پوستر حباب سکه

حبیبی

نویسنده

حباب سکه همیشه خبرساز بوده است! بخش زیادی از اخبار و حواشی بازار طلا به تخمین و پیش بینی حباب طلا و خبر های رشد و یا ترکیدن حباب طلا و سکه اختصاص دارد. به نظر می آید که یکی از قدم های اولیه برای سرمایه گذاری در طلا، یادگیری مفهوم حباب سکه و طلا و تحلیل های پیرامون آنهاست. در ادامه این مطلب از تیم طلاپ  درباره حباب سکه و عوامل موثر بر آن میخوانیم.

حباب چیست؟

حباب از دمیدن هوا در مخلوط آب و کف بدست می آید. شوخی کردم! حباب در بازار یعنی زمانی که یک جنسی بالاتر از قیمت واقعی و ذاتی خود بفروش میرسد. اینجور مواقع در اصطلاح میگویند جنس مذکور دارای حباب است.

حباب سکه چیست؟

قیمت یک گرم طلای آب شده با قیمت یک سکه یک گرمی تفاوت فاحشی دارد. این یعنی که سکه با قیمت سیار بیشتری نسبت به ارزش طلای به کار رفته درون ان آن بفروش می رسد. یعنی قیمت سکه از قیمت واقعی ان بالاتر است. به این فاصله قیمتی حباب سکه می گویند.

حباب سکه چه اثری بر قیمت سکه و شرایط بازار طلا دارد؟

در مقالات قبلی درباره عوامل موثر بر شرایط بازار طلا سخن گفتیم. همانطور که اشاره شد  طلا و سکه تحت تاثیر دو فاکتور اصلی انس جهانی طلا و قیمت دلار  هستند. این موضوع سبب می‌شود که نمودار طلا و سکه دقیقا مانند نمودار انس نباشد و در زمان‌های رشد بازار، نسبت به دلار ، رشد بیشتری را از خود نشان دهد. اما  بطورکلی دو نمودار قیمت دلار و قیمت طلای داخلی و سکه  حرکات مشابهی دارند. با این تفاوت که طلا و سکه رشد و کاهش شارپ‌تری را نشان می‌دهد.

در شرایطی که بازار متلاطم می شود خود حباب سکه یکی از عواملی است که باعث تغییر در بازار طلا می شود.

از آنجایی که سکه دارای حباب است پس الزامی ندارد که با کوچکترین تغییری در اونس، قیمت سکه هم تغییر کند پس ساعتی کار کردن در این بازار جز برای افراد حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شود.

چه عواملی بر حباب سکه اثر گذار هستند؟

عوامل گوناگونی ممکن است بر حباب سکه تاثیرگذار باشند.  بطور کلی می‌توان گفت مهم ترین عواملی که برروی حباب سکه تاثیرگذارند عبارتند از: تقاضا، کمبود طلا، سرمایه گذاری چشم‌گیر توسط افراد خاص، ورود بانک مرکزی، محدودیت‌های عرضه شده توسط بازاریان، انتظارات تورمی، قیمت دلار و در نهایت دلالان که نقش به سزایی ایفا میکنند.

در ادامه هر یک از این عوامل را به اختصار با هم بررسی می کنیم.

عرضه و تقاضا؛ تغییر در عرضه و تقاضا در بازار طلا باعث تغییر در میزان حباب سکه می شود. وقتی تقاضا در بازار افزایش یابد، حباب سکه افزایش می یابد و این عامل باعث بالا رفتن قیمت سکه و طلا می شود. با کاهش تقاضا در بازار طلا، حباب سکه کاهش می یابد. برای مثال امسال در دهه اول محرم به دلیل کاهش تقاضای طلا و سکه در بازار حباب سکه کم شده و در بعضی روزها منفی گزارش شد.

از سوی دیگر افزایش عرضه در بازار سکه باعث کاهش قیمت طلا و سکه و کاهش حباب سکه می شود. کاهش عرضه نیز منجر به افزایش حباب سکه می شود. تغییر در عرضه و تقاضا معمولا در مناسبت ها و اعیاد محسوس است و گاهی تا یک سوم قیمت سکه هم ایجاد حباب طلا می کند.

نوع سکه: میزان حباب سکه ‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بیشترین میزان حباب به ترتیب در سکه‌های گرمی، ربع سکه ، نیم سکه،سکه امامی و سکه تمام بهار دیده می‌شود. علت این امر آن است که شرایط هر سکه در بازار با یکدیگر متفاوت است. برای مثال سکه های گرمی به دلیل آنکه عرضه پایین تری دارند معمولا حباب بیشتری نسبت به سکه تمام بهار دارند. یا برای مثال تقاضا برای ربع سکه از سایر گونه های سکه بالاتر است، به همین دلیل معمولا حباب بیشتری دارند.

همچنین میزان مالیات در گونه های مختلف سکه متفاوت است و همین امر نیز ممکن است باعث ایجاد تفاوت در بازار سکه های مختلف و حباب سکه های گوناگون شود.

نکته مهمی که باید تا اینجای امر، در می یافتید این است که؛ حباب سکه بسیار به شرایط بازار طلا و بازار سکه وابسته است. و هر سکه بازار خود و شرایط خود را دارد.

سرمایه گذاری چشمگیر در بازار توسط افراد خاص:  سرمایه گذاری در طلا با سرمایه های کلان، ممکن است موجب تغییرات زیادی در بازار طلا شود. یک دلیل آن این است که به طرز قابل توجهی تقاضا در بازار طلا را تحت تاثیر قرار می دهد  و همین امر باعث افزایش حباب سکه در بازار می شود.

ورود بانک مرکزی: بانک مرکزی با انتشار و یا جمع آوری منابع ارزی و یا طلایی در بازار می تواند بر حباب سکه تاثیر گذار باشد. برای مثال انتشار خبر توزیع سکه های بانکی در بورس می تواند حباب طلا را کاهش داده و یا حتی منفی کند. زیرا که به نحوی عرضه بازار طلا را افزایش داده است.  و یا برای مثال در هفته گذشته خبر آزادسازی منابع ارزی باعث واکنش بازار طلا و تغییر در حباب سکه و طلا شد.

انتظارات تورمی: انتظارات تورمی خود عامل تورم است. این جمله در اقتصاد هم کاربردی است و هم قابل تامل! انتظارات تورمی به زمانی اطلاق می شود که افراد در بازار های مالی انتظار افزایش قیمت ها را داشته باشند. این امر خود باعث افزایش قیمت هاست. زیرا که باعث تغییر افراد در بازار می شود. برای مثال در بازار طلا اگر سرمایه گذاران انتظار داشته باشند که قیمت سکه بعد از سال نو افزایش یابد، اقدام به خرید سکه خواهند کرد . همین امر باعث افزایش حباب سکه و در پی آن قیمت سکه در بازار می شود.

قیمت دلار: دلار در فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه وارد می شود. بنابر این تخمین دقیق قیمت دلار می تواند باعث افزایش دقت در تخمین میزان حباب سکه شود. اگر سرمایه گذاران قیمت دلار را صعودی پیش بینی کنند. این عامل به دو صورت باعث کاهش حباب سکه می شود. اول انکه انتظارات تورمی از قیمت دلار باعث می شود بخشی از سرمایه بازار از بازار طلا به بازار ارز وارد شود. دوم آنکه با افزیش ارزش ذاتی سکه، میزان حباب سکه کمی کوچکتر می شود.

 

عرضه و تقاضا بازیگران نقش اول!

در صدر عوامل موثر بر حباب  بازار طلا از عرضه و تقاضا نام بردیم. در ادامه با کمی دقت متوجه خواهید شد که حتی دیگر عوامل ذکر شده بر حباب سکه نیز به نوعی به عرضه و تقاضای سکه باز میگردند. حباب مثبت در بازار طلا نشان دهنده رشد تقاضا و وجود تقاضا برای سکه است. در حالی که حباب منفی سکه نشاندهنده کاهش تقاضا برای سکه است.

پس میتوان با دانستن این نکته تخمینی سرانگشتی از میزان حباب سکه بدست اورد. اگر در بازار به دلایلی به جز افزایش قیمت انس جهانی طلا با افزایش تقاضا مواجه باشیم به احتمال بسیار زیاد حباب مثبت است. برای مثال در نزدیکی اعیاد و مناسبت ها حباب بازار سکه مثبت می شود. در عین حال اگر به هر دلیلی با کاهش تقاضای سکه در بازار مواجه باشیم، حباب سکه کاهشی و یا منفی خواهد بود. برای کشف این روابط در زمان مناسب نیاز به شم خوبی نسبت به بازار داریم. اگر مدتی حرکات بازار را دنبال کنید به ارتباط میان حباب سکه و اخبار گوناگون پی خواهید برد.

حباب سکه مثل فانوس دریایی در دل طوفان هاست، از آن فرار نکنید!

بسیاری از افراد به دلیل وجود حباب در بازار طلا به طور کلی از ورود به این بازار صرف نظر می کنند. ممکن است گمان کنند که حباب بازار طلا و سکه غیر قابل پیش بینی و یا افزایش دهنده ریسک بازار است. اما یک معامله گر و سرمایه گذار حرفه ای میداند که حباب سکه و یا بازار طلا گاهی خود سیگنال ورود و خروج به بازار می دهد.

حباب‌ سکه به دو صورت مثبت و منفی بروز می‌کنند که در حباب مثبت، قیمت سکه بالاتر از ارزش واقعی آن است که در اکثر مواقع این نوع حباب وجود دارد . ولی حباب منفی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سکه پایین‌تر از ارزش واقعی آن است که بهترین نقطه  ورود برای خرید است. یعنی در دورانی که حباب سکه منفی و یا صفر می شود بهترین زمان ها برای خرید طلاست. اما با توجه به اینکه خود بازاریان در این نقطه خرید میکنند این حباب معمولا توسط این افراد تخلیه می‌شود. در نهایت باز هم زمانی که حباب سکه در بازار کاهش می یابد و یا اصطلاحا حباب سکه کوچک می شود زمان های مناسبی برای ورود افراد و سرمایه گذاران به بازار طلا و خرید سکه برای سرمایه گذاری بیشتر در بازار است.

پس این ذهنیت که بگوییم به دلیل حباب سکه کلا با این بازار کار نداشته باشیم درست نیست به این دلیل که سکه کلا با حبابش سنجیده می‌شود و توسط همین حباب‌ها معامله‌ها صورت می‌گیرند.

2 دیدگاه

  • سلام جناب حبیبی من مردانی هستم . جدیدا به بازار طلا و سکه علاقهمند شدم . میشه بهم کتاب معرفی کنید .؟ ضمنا آیا کلاس و دوره خوب میتونید معرفی کنید تا اطلاعاتم رو بیشتر کنم .

    • سلام آقای مردانی باعث خوشحالیه امیدوارم مسیر پر خیر و برکتی پیش رو داشته باشید کتابهای زیادی هست بسته به اینکه چه هدفی رو دنبال می کنید میتونه پاسخ های متفاوتی داشته باشه، مثلا کتاب «*همه چیز در مورد طلا: شناخت، تحلیل و سرمایه گذاری*» به قلم علیرضا جوادی و محمدحسین رشیدی: از جنبه های مختلف بازار طلا و خود طلا رو بررسی می کنه و به عنوان منبعی برای سرمایه گذاران طلا مفیده و دوره ها هم بسته به اینکه میخواهید معامله گر بازار باشید یا به عنوان سرمایه گذاری به این بازار نگاه می کنید میتونه متفاوت باشه
      ما سعی می کنیم در کانال طلاپ آموزش هایی رو برای افزایش اطلاعات شما و همه مخاطبان عزیز قرار بدیم
      با آرزوی اوقاتی خوش💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *